Melakar kehidupan bukan semudah mencorak lukisan. Namun warna warni lakaran itulah yang akan menceriakan dan mendewasakan. Selamat Melayari Tribulasi Kehidupan....

Bertakhta di Hati

Apr 28, 2009

Bertenang......akan ada penyelesaian.





Sekadar berkongsi satu lagi pengalaman menarik yang saya lalui hari ini, 28 April 2009.

Pagi ni jadual saya sepatutnya ialah memberi ceramah di SMHDH. Tajuk asal yang diamanahkan ialah abjz.

Malam tadi, sewaktu nak memulakan mesyuarat pengurusan Raudhatus Sakinah Johor, saya terima call dari Yong......

Yong kata dia dah sempat kempen pada guru berkenaan, yang abjz ni perlu masa 4 jam utk dpt keberkesanannya…..Guru berkenaan dah setuju dan akan set tarikh lain...cuma dia minta saya buat intro dulu pagi nih....

Hah! Intro...satu jam setengah...lepas tu nak ulang tayang semula next time...Otak dah tak boleh nak fikir waktu tu sebab dah habis masa sehari sebelumnya membuat editing modul abjz utk nak penuhi masa yang diperuntukkan...tetiba kena buat intro je...prghhh...buntu seketika. Mesyuarat pulak dah nak kena mula … (merasmikan mesyuarat sbg Pengerusi RS yang baru...Takziah utk diriku yang lupa)...

Sempat juga saya beri arahan pada Yong minta cari penceramah lain kalau bukan slot abjz....Kesian Yong...dia kata mana nak cari orang malam-malam nih....
Saya pun kata oklah, lepas mesyuarat nanti saya akan fikirkan apa nak buat...manalah tahu kot-kot ada ilham...

Selepas habis mesyuarat, saya terus balik ke rumah dan termenung depan notebook sambil menyelongkar fail-fail ceramah yang ada. Sambil tu kepala ligat berfikir….Tup-tup dapat idea tajuk ceramah...lantas terus sms Yong, nak call takut dah lewat mlm...Rupanya Yong belum tidur...terus dia reply...Setuju, tajuk pun cantik, kata Yong.....Prgghhh...harapkan tajuk je le...

Oklah...at least dah boleh tidur dgn nyenyak, dah settle satu masalah...

Pagi sampai je di kawasan parking sekolah, Yong call nak jumpa...Alamak, apa pulak cerita versi pagi nih...suspen pula tengok muka Yong yang macam ada masalah jek....

Saya ajak Yong masuk dlm kereta...duduk dalam aircond yang belum sempat dimatikan, bagi Yong sejuk sikit dan bertenang...

Ha..ha...Yong kata Cikgu dah kempen pada pelajar ceramah pagi ni pasal abjz....kwang...kwang...pelajar pun dah excited....
Yong kata macam mana ni??

Otak saya ligat berfikir...hah! datang idea...

Lantas saya tanya Yong, ceramah pagi ni sempena apa ye?
Yong kata sempena bulan Sahsiah Islam...

Ok. Takpe. Beres jawab saya spontan....dalam kepala ligat macam gasing...berlagak je macam confident......

Berlakulah apa yang berlaku.......

Ceramah diteruskan , bukan abjz….tetapi Perjalalan Insan...ubahsuai bahan dari Masiri...sambil tu disesuaikan dgn tema sahsiah Islam dan sedikit intro pasal abjz....kira tertunailah hajat pihak sekolah….


Lega....masa minum pagi dgn beberapa orang guru kanan sekolah...sembang-sembang, akhirnya mereka bersetuju utk menggunakan hari sabtu utk abjz, tetapi penggal depan sebab sabtu penggal ni dah fully booked...


Akhirnya…dalam kekalutan….terlerailah satu tanggungjawab…Alhamdulillah…..
Pengajarannya untuk saya, bertenang dan jangan panik….I.Allah akan ada penyelesaian….


No comments:

Post a Comment