Melakar kehidupan bukan semudah mencorak lukisan. Namun warna warni lakaran itulah yang akan menceriakan dan mendewasakan. Selamat Melayari Tribulasi Kehidupan....

Bertakhta di Hati

Apr 14, 2009

Rahsia di Sebaliknya.....

Sekadar ingin berkongsi petikan maksud sebuah Hadis yang sempat dibaca pagi ini. Muga kita dapat merenungkannya sejenak sebagai sebahagian dari muhasabah diri.





Daripada Anas r.a: Daripada Rasulullah saw, telah berfirman Allah SWT, bermaksud:

“Sesungguhnya di kalangan para hambaKu, ada yang imannya tidak akan dielokkan melainkan oleh kekayaan. Jikalau aku memfakirkannya, nescaya kefakiran itu akan merosakkannya. Sesungguhnya di kalangan para hambaKu, ada yang imannya tidak akan dielokkan melainkan oleh kefakiran. Jikalau Aku mewahkannya, pasti kemewahan akan merosakkannya. Sesungguhnya di kalangan para hambaKu, ada yang imannya tidak akan dielokkan melainkan oleh kesihatan. Jikalau Aku menjadikannya sakit, pasti sakit akan merosakkannya. Sesungguhnya di kalangan para hambaKu, ada yang imannya tidak akan dielokkan melainkan oleh sakit. Jikalau aku menyihatkannya, pasti kesihatan akan merosakkannya. Sesungguhnya Aku mentadbir segala hambaKu dengan pengetahuanKu tentang apa yang ada dalam hati mereka. Sesungguhnya Aku Maha Mengetahui (perkara yang zahir) lagi Maha Mengetahui (perkara yang batin).” (Riwayat Ath Thobarani).


No comments:

Post a Comment