Melakar kehidupan bukan semudah mencorak lukisan. Namun warna warni lakaran itulah yang akan menceriakan dan mendewasakan. Selamat Melayari Tribulasi Kehidupan....

Bertakhta di Hati

Sep 3, 2010

Menjelang Syawal....





Tiada sesuatu yang lebih menggembirakan menjelangnya Syawal yang mulia selain dari dapat berkumpul bersama orang-orang tersayang: ibu,bapa, suami, isteri dan anak-anak. Saat-saat indah seperti inilah yang dinantikan oleh setiap insan.


Namun adakalanya hidup tak sentiasa indah seperti yang kita impikan. Ujian dan dugaan datang bertamu tanpa kita dambakan.


“Dah lapan tahun saya ditinggalkan kak. Tanpa sebarang berita jauh sekali nafkah untuk anak-anak. Masa tu saya baru lepas melahirkan anak keempat ni”, sayu suara Pn Esah sambil menunjukkan ke arah anak bongsu di sisi. Sesekali beliau mengesat juraian air mata yang tidak mampu dibendung lagi mengenangkan suami yang terus menghilangkan diri.


“Waktu nak raya macam ni lagilah terasa sedih sangat kak. Anak2 nak baju raya, yuran sekolah pun belum selesai lagi. Saya kerja ikut kontrak, gaji tak menentu. Syukur sangat, kakak saya bagi saya menumpang kat rumah dia ni…”, lancar Pn Esah bercerita lagi apabila dilihatnya saya tidak mampu berkata apa-apa. Berat sungguh ujian yang menimpa Pn Esah dan anak-anak. Betapa berat mata memandang berat lagi bahu yang memikul…


Saya hanya sempat memberikan sedikit kata-kata peransang kepada Pn Esah bagi meneruskan kehidupan mendatang, sebelum kami melangkah pulang dengan meninggalkan sedikit titipan makanan dan wang tunai. Muga beliau terus tabah membesarkan anak-anak tanpa suami di sisi. Benarlah janjimu Ya Allah.


Apakah manusia itu mengira bahwa mereka akan dibiarkan hanya dengan mengatakan, “Kami telah beriman”, sedang mereka tidak diuji? Dan sungguh Kami telah menguji orang-orang sebelum mereka, maka Allah pasti mengetahui orang-orang yang benar dan pasti mengetahui orang-orang yang dusta.(QS. al-Ankabut (29) : 2-3)






Itu hanyalah salah satu babak kisah benar yang saya temui dalam siri Program Madrasah Ramadhan bersama Pertubuhan IKRAM Johor Bahru Tengah. Pengalaman ini sungguh menginsafkan. Betapa kita wajib mensyukuri nikmat melimpah ruah yang ada di sekeliling kita jua nikmat kehidupan berkeluarga yang masih kita kecapi.


Selamat menyemarakkan sepuluh malam terakhir ramadhan. Selamat merayakan hari kemenangan. Jangan lupa terhadap mereka yang memerlukan sumbangan dari kita.

No comments:

Post a Comment